Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα γενική συνέλευση. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα γενική συνέλευση. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014

Βοσνια Ερζεγοβινη: Ολη η εξουσια στις Γενικες Συνελευσεις;

του Mate Kapović, δημοσιευμένο στις 22 Φλεβάρη 2014 στο http://roarmag.org/1
Μια από τις θετικότερες εξελίξεις των διαδηλώσεων στη Βοσνία ήταν η γέννηση συνελεύσεων άμεσης δημοκρατίας - παρ' όλα αυτά, μερικές σημαντικές προκλήσεις παραμένουν.


Πέρασαν δύο εβδομάδες από την έναρξη της Βοσνιακής Εξέγερσης. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση έδειξε πως το 88% του λαού της Βοσνίας Ερζεγοβίνης στηρίζει τις διαδηλώσεις. Οι διαδηλώσεις συνεχίζονται αλλά εξελίσσονται ειρηνικά πλέον κι έτσι έλκουν λιγότερο το ενδιαφέρον των ΜΜΕ, αν και οι διαδηλώσεις παραμένουν ένα από τα σημαντικότερα θέματα συζήτησης μεταξύ των κατοίκων της περιοχής. Παρ' όλα αυτά, ίσως ο κοινός στόχος του κινήματος διαδηλώσεων έχει τώρα μετατοπιστεί στις αμεσοδημοκρατικές ολομέλειες (γενικές συνελεύσεις) που ξεπηδούν σε ολόκληρη τη Βοσνία Ερζεγοβίνη.

Οι Γενικές Συνελεύσεις

Οι Γενικές Συνελεύσεις, με τις διάφορες μορφές που έχουν προσλάβει κατά καιρούς, αποτελούν αρκετά παλιά όργανα αμεσοδημοκρατικής οργάνωσης των καταπιεσμένων σε καιρούς διαδηλώσεων, εξεγέρσεων, κινημάτων και επαναστάσεων (όπως στις επαναστάσεις του 1905 και του 1917 στη Ρωσία, το 1936 στην Καταλονία ή το 1956 στην Ουγγαρία). Οι πρώτες εκδοχές τέτοιου είδους γενικών συνελεύσεων συναντιόνται στην αρχαία Αθήνα, ενώ οι "θεωρητικοί της ουτοπίας" περιγράφουν κάποιας μορφής γενικές συνελεύσεις στα οράματά τους για δυνητικές δημοκρατικές κοινωνίες του μέλλοντος.

Η ξαφνική ανάδυση των γενικών συνελεύσεων σε μεγάλες περιοχές της Βοσνίας Ερζεγοβίνης εξέπληξε τους πάντες. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι οι ίδιες οι γενικές συνελεύσεις αποτελούν την θετικότερη εξέλιξη των διαδηλώσεων στη Βοσνία Ερζεγοβίνη μέχρι στιγμής. Η πρώτη συνέλευση εμφανίστηκε στην Τούζλα, που ήταν το κέντρο και η αρχική εστία των διαδηλώσεων, όπου οι διαδηλωτές υπήρξαν πιο συνεκτικοί πολιτικά και πιο οργανωμένοι εξ αρχής. Μετά από αυτήν, συνελεύσεις άρχισαν επίσης να εμφανίζονται και σε άλλες πόλεις, χρησιμοποιώντας για παράδειγμά τους αυτήν της Τούζλα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η λέξη ολομέλεια χρησιμοποιείται στην περιοχή με αυτή τη συγεκριμένη έννοια, με αναφορά δηλαδή σε μια αμεσοδημοκρατική "γενική συνέλευση". Η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη λέξη χρησιμοποιήθηκε με αναφορά στις γενικές συνελεύσεις ήταν κατά τη διάρκεια του μεγάλου κύματος καταλήψεων πανεπιστημίων στην Κροατία το 2009. Ο ίδιος όρος εμφανίζεται αργότερα, το 2010, σε καταλήψεις πανεπιστημίων στην Αυστρία και τη Γερμανία (αν και δεν είναι εμφανές αν υπάρχει κάποια άμεση σύνδεση με το Κροατικό φοιτητικό κίνημα ή πρόκειται απλά για μια πολύ περίεργη σύμπτωση), και το 2011 κατά τη διάρκεια καταλήψεων στα πανεπιστήμια της Σλοβενίας και της Σερβίας (όπου και υπήρξε άμεση επιρροή του Κροατικού φοιτητικού κινήματος).

Οι διαδηλωτές που οργανώνουν τις ολομέλειες στη Βοσνία Ερζεγοβίνη αναγνωρίζουν ανοιχτά ότι πατάνε στην εμπειρία του Κροατικού φοιτητικού κινήματος και του εγχειριδίου του "πως-να-κάνεις-μια-γενική-συνέλευση" που το έχουν βαφτίσει τσελεμεντέ της κατάληψης. Φυσικά, όλες αυτές οι ολομέλειες μοιάζουν αρκετά με τις γενικές συνελεύσεις που παρατήρησε ο κόσμος το 2011 κατά τη διάρκεια του κινήματος "Occupy Wall Street" αλλά και αλλού, έτσι λοιπόν μπορεί κανείς να τις συνδέσει και με την παράδοση του κινήματος "Occupy" των τελευταίων χρόνων. Σε κάθε περίπτωση, είναι αρκετά σαφές ότι μπορεί κανείς να βρει δομές οριζόντιας οργάνωσης σε όλο τον κόσμο, που έχουν πολύ παλιές ρίζες, αλλά έχουν επίσης αναζωογονηθεί τα τελευταία χρόνια.


Τι πρέπει να γίνει;

Στη Βοσνία Ερζεγοβίνη, οι ολομέλειες έχουν αποδειχτεί να είναι μια ιδιαίτερα χρήσιμη μέθοδος οργάνωσης των διαδηλωτών και διασαφήνισης των αιτημάτων τους. Τις τελευταίες μέρες, υπάρχουν σημάδια εξέλιξης των ολομελειών, με τις δομές τους να γίνονται πιο σύνθετες. Έτσι λοιπόν, όπως και στην περίπτωση του Κροατικού φοιτητικού κινήματος ή του κινήματος "Occupy Wall Street", η ολομέλεια της Τούζλα έχει οργανώσει ομάδες εργασίας για να ασχοληθούν με ειδικά θέματα, μιμούμενη με αυτόν τον τρόπο τα Υπουργεία του Καντονιού της Τούζλα: εκπαίδευσης, επιστημών, πολιτισμού και αθλητισμού, ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας, πολεοδομικού σχεδιασμού και περιβαλλοντικής προστασίας, συντονισμού με τους εργάτες, διοίκησης-δικαιοσύνης και διακυβέρνησης, βιομηχανίας, ενέργειας και εξορύξεων, εσωτερικών υποθέσεων, υγείας, γεωργίας, διαχείρισης υδάτινων πόρων και δασών, εμπορίου, τουρισμού, μεταφορών και επικοινωνιών, εργασίας και κοινωνικής πολιτικής, οικονομικών, προβλημάτων των βετεράνων πολέμου, νομικών προβλημάτων.

Αλλά οι ολομέλειες δεν υπάρχουν χωρίς τα προβλήματά τους. Πρώτα και κύρια, αν και είναι όντως ένα χρήσιμο μέσο οργάνωσης των διαδηλωτών, η σύνθεσή τους δεν είναι ωστόσο αντιπροσωπευτική του γενικού πληθυσμού. Στη Βοσνία Ερζεγοβίνη υπάρχουν αναφορές για ολομέλειες με την παρουσία περισσότερων από 1000 ανθρώπων και σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει επίσης online μετάδοσή τους. Παρ' όλα αυτά, ακόμα και 1000 συμμετέχοντες στην ολομέλεια του Σεράγεβο δεν μπορούν πραγματικά να θεωρηθούν αντιπρόσωποι ολόκληρης της πόλης, η οποία έχει περισσότερους από 300.000 κατοίκους. Για να μην αναφέρω το γεγονός πως οι ολομέλειες αντιπροσωπεύουν συνήθως όχι πόλεις, αλλά ολόκληρα Καντόνια, ενώ για όσους μένουν εκτός του κέντρου των Καντονιών, η μετάβαση στις ολομέλειες μπορεί να στοιχίζει σημαντικά τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα.

Βέβαια, ακόμα κι αν όλοι μπορούσαν εύκολα να παραβρεθούν στις ολομέλειες, θα ήταν αδύνατο να υπάρξουν γενικές συνελεύσεις δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων. Κρατώντας κατά νου το γεγονός πως η αστική αντιπροσωπευτική δημοκρατία έχει πολλά δικά της ελαττώματα και ότι παραμένει στην καλύτερη περίπτωση μια περιορισμένη μορφή δημοκρατίας, δεν πρέπει να παραγνωρίσει κανείς ότι χρειάζονται τεράστιες προσπάθειες για να γίνει και η άμεση δημοκρατία όσο ευρεία και συμμετοχική μπορεί πραγματικά να είναι. Οι ενωμένες ολομέλειες σε επίπεδο πόλης ή Καντονιού είναι ένας πολύ καλός και κατάλληλος τρόπος για να οργανώνονται οι διαδηλωτές, απέχουν όμως πολύ από το να αποτελούν μια τελική λύση. Ακόμα και τώρα υπάρχουν μικρότερες πόλεις (όπως το Κάζιν, η Φόνιτσα, ή το  Donji Vakuf), που δεν είναι κέντρα Καντονιών κι ασχολούνται περισσότερο με τοπικά ζητήματα (κι όχι με γενικά ζητήματα πολιτικής σε επίπεδο Καντονιού), αλλά δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιος αυστηρός διαχωρισμός ανάμεσα σε ολομέλειες ανώτερου και κατώτερου επιπέδου (το οποίο δεν αποτελεί και έκπληξη σε αυτό το πρώιμο στάδιο ανάπτυξης των Ολομελειών).

Υπάρχει ένας αριθμός ζητημάτων που διακυβεύονται εδώ. Το πρώτο είναι το εάν οι Ολομέλειες θα διατηρήσουν τους αριθμούς τους από τη στιγμή που οι διαδηλώσεις θα υποχωρήσουν κι έπειτα (που θα συμβεί κάποια στιγμή αργά ή γρήγορα) κι από τη στιγμή που η "ευγενής τους αύρα" θα εξαφανιστεί. Αυτό αποδείχθηκε να είναι ένα σημαντικό πρόβλημα στην περίπτωση του Κροατικού φοιτητικού κινήματος, όπου οι ολομέλειες με τον καιρό - μετά το τέλος των καταλήψεων - απομαζικοποιήθηκαν και σταδιακά έπαψαν να λειτουργούν, σε μια περίπτωση μόνο μετά από δύο χρόνια, αλλά πάλι (αν και πρέπει να σημειωθεί ότι, τουλάχιστον σε μερικά πανεπιστήμια, οι ολομέλειες υπάρχουν ακόμα κατά κάποιον τρόπο, μιας και μπορούν να συγκροτηθούν όταν κριθεί απαραίτητο). Το μέλλον των Ολομελειών στη Βοσνία Ερζεγοβίνη θα εξαρτηθεί, εν μέρει, από τις επιτυχίες τους. Μερικές νίκες έχουν ήδη επιτευχθεί: στην Τούζλα οι πολιτικοί, ανταποκρινόμενοι σε αίτημα της ολομέλειας της Τούζλα, έχουν ήδη απεμπολήσει κάποια από τα προνόμιά τους (όπως τον ετήσιο μισθό που έπαιρναν από τη στιγμή που έπαυαν να ασκούν τα καθήκοντά τους).

Ακόμα κι έτσι, είναι γενικά δύσκολο να περιμένει κανείς μαζική παρουσία στις Ολομέλειες ες αεί. Οι άνθρωποι έχουν τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα, κι ακόμα περισσότερο, πρέπει να δουλεύουν για να βγάζουν το ψωμί τους (αν είναι αρκετά τυχεροί ώστε να έχουν δουλειά, μιας και τα ποσοστά ανεργίας κυμαίνονται στο 45% στη Βοσνία Ερζεγοβίνη). Δεν μπορεί να περιμένει κανείς από κάποιον που δουλεύει 8 ώρες (ή περισσότερες) την ημέρα να περνάει μια ή δυο ώρες σε μια γενική συνέλευση αμέσως μετά (αν θέλουμε να επιτύχουμε κάποιου είδους άμεση δημοκρατία, θα πρέπει προφανώς να αγωνιστούμε για μείωση των ωρών εργασίας). Επίσης, μετά βίας θα ήταν ρεαλιστικό να αναμένει κανείς ότι όλοι, θα θέλανε να αποφασίζουν για τα πάντα, συνεχώς.

Τούτων λεχθέντων, η επίκληση στην άμεση δημοκρατία δεν θα έπρεπε, συνεπώς, να σημαίνει πως όλοι αποφασίζουν για όλα διαρκώς. Η ουσία είναι ότι η άμεση δημοκρατία θα έπρεπε να παρέχει σε όλους τη δυνατότητα και τα μέσα να αποφασίζουν με αμεσότητα πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα (εάν αυτό είναι που θέλουν να κάνουν). Έτσι λοιπόν, θεωρητικά μπορούμε όντως να ψηφίζουμε άμεσα για τα πάντα, στην πράξη όμως θα κάναμε κάτι τέτοιο μόνον όταν θα θέλαμε και όταν θα έπρεπε να παρθεί μια αρκετά σημαντική απόφαση.

Στην αστική αντιπροσωπευτική δημοκρατία, κάτι τέτοιο δεν είναι συνήθως δυνατό (εξαιρέσεις όπως αυτή της Ελβετίας, με τα πολλά της δημοψηφίσματα, είναι σπάνιες), γιατί σχεδόν όλες οι αποφάσεις (εκτός από αυτές που λαμβάνονται με κάποιο δημοψήφισμα πότε πότε) λαμβάνονται από τους εκλεγμένους αντιπροσώπους, οι οποίοι μπορούν κατά βάση να κάνουν οτιδήποτε επιθυμούν κατά τη διάρκεια της εκλεγμένης θητείας τους. Σε ένα αμεσοδημοκρατικό σύστημα, η διαφορά θα εντοπίζονταν στο γεγονός ότι οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι δεν θα είχαν την δυνατότητα να παίρνουν από μόνοι τους αποφάσεις (εκτός από τις περιπτώσεις μικρών, τεχνικών, καθημερινών ζητημάτων), αλλά θα δρούσαν πάνω στις γενικές κατευθύνσεις που συμφωνήθηκαν από τη συνέλευση, τις οποίες απλά θα διεκπεραίωναν.

Αυτοί οι "αντιπρόσωποι" θα ήταν περισσότερο ένα είδος διαχειριστών που θα ήταν ανακλητοί ανά πάσα στιγμή (ξανά μέσα από γενικές συνελεύσεις, δημοψηφίσματα ή άλλα αμεσοδημοκρατικά μέσα) εάν ο λαός δεν εγκρίνει τη δράση τους. Το πόσες αποφάσεις θα αφήνονταν στον "διοικητικό αυτόματο πιλότο" (εάν είμαστε ευχαριστημένοι με αυτόν) και το πόσες αποφάσεις θα λαμβάνονταν άμεσα από όλους - σε επίπεδο τοπικό, πόλης, περιοχής ή χώρας - θα ήταν θέμα επιλογής, συγκεκριμένων καταστάσεων και πολιτικών αναγκών.


Θα έπρεπε οι Ολομέλειες να θεσμοποιηθούν;

Είναι σαφές το από που προέρχεται η πολιτική νομιμοποίηση των γενικών συνελεύσεων (ολομελειών). Πρόκειται απλά για την περίπτωση ανθρώπων που ενώνονται όλοι μαζί, σε εντελώς ανοιχτές συνελεύσεις όπου ο καθένας μπορεί να μιλήσει και να ψηφίσει υπό ίσους όρους, για να αποφασίσουν για τα ζητήματα που αφορούν τη ζωή τους. Έτσι λοιπόν, οι ολομέλειες δεν ζητούν από κανέναν την νομιμοποίησή τους - την αντλούν από την ίδια τους τη φυσιογνωμία. Την παρούσα στιγμή, οι ολομέλειες στην Βοσνία Ερζεγοβίνη δεν έχουν καμιά επίσημη νομική ισχύ, η επιρροή τους όμως πηγάζει κυρίως από το γεγονός ότι η κυβέρνηση φοβάται πως αν παραγνωρίσει πλήρως τα αιτήματα των Ολομελειών θα οδηγηθούμε πιθανόν ξανά στο είδος εκείνο των διαδηλώσεων που άφησαν τα κυβερνητικά κτήρια σε όλη τη χώρα φλεγόμενα.

Παρ' όλα αυτά, το μεγάλο ερώτημα είναι αν οι Ολομέλειες μπορούν να ξεπεράσουν αυτό που είναι τώρα - οργανωτικά σώματα των διαδηλωτών - και να γίνουν μόνιμα σώματα λήψης πολιτικών αποφάσεων. Μπορούν οι ολομέλειες να συνεχίσουν να υπάρχουν από την στιγμή που θα σταματήσουν οι διαδηλώσεις κι έπειτα; Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι το εάν η δυνητική μελλοντική τους λειτουργία θα είναι ανεπίσημη (όπως είναι τώρα), σαν ένα είδος παράλληλου ανεπίσημου πολιτικού σώματος που θα προσπαθεί να αρθρώσει τα συμφέροντα του 99% του πληθυσμού, ή αν θα γίνουν κάποιο είδος επίσημων - και νομικά - πολιτικών σωμάτων (πράγμα που φαίνεται παρατραβηγμένο αυτή τη στιγμή). Πολλοί άνθρωποι στη Βοσνία Ερζεγοβίνη είναι ενθουσιώδεις με τις ολομέλειες και συμμετέχουν σε αυτές καθημερινά. Παρ' όλα αυτά, δεν φαίνεται να υπάρχουν αιτήματα επίσημης νομικής αναγνώρισης των Ολομελειών και της απόδοσης σε αυτές και θεσμικά πραγματικής εξουσίας (για να μην αναφέρει κανείς την απουσία καλεσμάτων για την δυνατότητα οργάνωσης Ολομελειών σε χώρους εργασίας).

Αν και είναι αρκετά εύκολο να ζητήσει κανείς άμεση δημοκρατία γενικά (χωρίς να δίνει λεπτομέρειες για το πως ακριβώς θα γίνει κάτι τέτοιο), θα ήταν καλό αν οι Ολομέλειες στη Βοσνία Ερζεγοβίνη αναπτύσσονταν περισσότερο σε τοπικό επίπεδο (πιο χαμηλά δηλαδή από το επίπεδο πόλης/καντονιού που γίνεται μέχρι τώρα) κι επίσης σε κρατικό επίπεδο (υψηλότερα δηλαδή από το επίπεδο πόλης/καντονιού που γίνεται μέχρι τώρα). Δεν υπάρχει λόγος να βιάσει κανείς τα πράγματα όσο ακόμα οι συνθήκες είναι ανώριμες και οι Ολομέλειες αποτελούν ακόμα μια πολιτική καινοτομία, αλλά θα πρέπει ίσως κανείς να ξεκινήσει να σκέφτεται από τώρα το πως θα καθίστατο εφικτό να οργανωθούν τοπικές Ολομέλειες (σε επίπεδο τοπικής κοινότητας, δήμου, περιφέρειας), συντονίζοντάς τες σε επίπεδο πόλης και Καντονιού κι αντικαθιστώντας έτσι τις ήδη υπάρχουσες (και λιγότερο αντιπροσωπευτικές) ενοποιημένες Ολομέλειες πόλης/καντονιού.

Φυσικά, το πρόβλημα θα μπορούσε να εντοπιστεί στην σκοπιμότητα αυτών των μικρότερων ολομελειών - είναι πολύ πιθανόν να μην υπήρχε επαρκές ενδιαφέρον για συμμετοχή σε μικρότερες, τοπικές ολομέλειες, έτσι θα έπρεπε να συνεχίσει κανείς να οργανώνει τις ήδη υπάρχουσες μέχρι να προκύψει αυθόρμητη αναγκαιότητα για αυτές από τη βάση. Το επόμενο βήμα θα ήταν τότε η προσπάθεια συντονισμού ή ομοσπονδιοποίησης των Ολομελειών στο επίπεδο ολόκληρης της χώρας, αν είναι εφικτό. Όπως έχει ήδη ειπωθεί, υπάρχουν αυτή τη στιγμή προσπάθειες στη Βοσνία Ερζεγοβίνη συντονισμού των ήδη υπάρχοντων και ενοποιημένων σε επίπεδο πόλης/καντονιού Ολομελειών, που είναι σίγουρα μια πολύ καλή αρχή.

Είναι μάλλον εμφανές πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη και πως σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για μια αρκετά περίπλοκη διαδικασία. Μια "δημοκρατία των Ολομελειών" από το τοπικό ως το κεντρικό επίπεδο θα είναι σίγουρα αρκετά περίπλοκη, με τον ίδιο τρόπο που είναι περίπλοκο το υπάρχον αντιπροσωπευτικό σύστημα. Το "Ολομελειακό" σύστημα θα μπορούσε να λειτουργήσει με μια σειρά διαφορετικών τρόπων σε συνδυασμό με άλλα είδη άμεσης δημοκρατίας, όπως τα δημοψηφίσματα σε διάφορα επίπεδα - από το επίπεδο των τοπικών κοινοτήτων εώς αυτό ολόκληρης της χώρας. Είναι επίσης αρκετά σαφές πως θα έπρεπε να αναμένει κανείς αρκετούς πειραματισμούς στην προσπάθεια να βρεθεί ο πιο αποτελεσματικός τρόπος λειτουργίας μιας τέτοιας διαδικασίας λήψης αποφάσεων.

Παρ' όλα αυτά, αν θέλουμε να επιβιώσουν οι Ολομέλειες στη Βοσνία Ερζεγοβίνη, ο πειραματισμός θα πρέπει να θεωρείται αναγκαίος. Ένας τρόπος να ξεκινήσει κανείς θα μπορούσε να είναι - για παράδειγμα - η οργάνωση όσο το δυνατόν περισσότερων τοπικών ολομελειών, σε μια προσπάθεια να οργανωθούν τοπικές συζητήσεις για έναν αριθμό σημαντικών θεμάτων κι έπειτα να γίνει προσπάθεια να εξαχθεί ένα κοινό συμπέρασμα ή/και αιτήματα σε επίπεδο χώρας. Αυτό το είδος συστήματος θα απείχε αναπόφευκτα από το να είναι τέλειο, τουλάχιστον στην αρχή, θα ήταν όμως ασύγκριτα πιο δημοκρατικό από οποιαδήποτε διαδικασία λήψης αποφάσεων υπάρχει στα πλαίσια του υπάρχοντος αστικού αντιπροσωπευτικού συστήματος δημοκρατίας (ή καπιταλιστικού κοινοβουλευτισμού, όπως το αποκαλεί ο Alain Badiou).

Σε κάθε περίπτωση, μόνο να ελπίζουμε μπορούμε πως κάποιο αίτημα θεσμοποίησης των Ολομελειών (ή της άμεσης δημοκρατίας γενικά) θα περιλαμβάνεται στα μελλοντικά αιτήματα του κινήματος. Φυσικά, θα πρέπει κανείς να αποφύγει την υπερβολική αφέλεια ή αισιοδοξία, το ίδιο όμως ισχύει και για την περιττή απαισιοδοξία. Για παράδειγμα, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους διαδηλωτές στην Τούζλα είπε σε μια συνέντευξή του ότι δεν νομίζει πως οι Ολομέλειες μπορούν να λειτουργήσουν σε κρατικό επίπεδο, αλλά ότι στο μέλλον θα ήταν πιθανό να υπάρξει τεχνολογία τέτοια που να μας επιτρέψει να λαμβάνουμε ισότιμα μέρος σε μια διαδικασία λήψης αποφάσεων σε κρατικό επίπεδο. Όμως, αυτή η τεχνολογία υπάρχει ήδη: λέγεται ίντερνετ και έχει ήδη αποδείξει την χρησιμότητά του στην διοργάνωση διαδηλώσεων και Ολομελειών μέχρι στιγμής.

Ενώ είναι φανερό ότι το ίντερνετ δεν είναι δυνατό να παρέχει τη δυνατότητα οργάνωσης μιας ολόκληρης χώρας σε μια γιγαντιαία συνέλευση (αυτό θα ήταν αστείο σε κάθε περίπτωση), μπορεί όμως να βοηθήσει αρκετά στον συντονισμό Ολομελειών σε χαμηλότερο επίπεδο. Με την υπάρχουσα τεχνολογία δεν υπάρχει η ανάγκη να στέλνονται οι αποφάσεις τον τοπικών ολομελειών μέσω ταχυδρομείου ή μέσω αντιπροσώπων, όπως στη Ρωσία του 1917 ή την Καταλονία του 1936. Το ίντερνετ μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμο στη δημοψηφισματική λήψη αποφάσεων. Αν υπάρχουν ήδη περιπτώσεις ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στα πλαίσια της αστικής αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, κι αν μπορούμε σήμερα να μεταφέρουμε τραπεζικά κεφάλαια από τον ένα λογαριασμό στον άλλο με αρκετή ασφάλεια μέσω ίντερνετ, γιατί θα ήταν αδύνατο να ψηφίσουμε σε ηλεκτρονικά δημοψηφίσματα και να οργανώσουμε δημοκρατικά τα αιτήματα και τις αποφάσεις διαφόρων γενικών συνελεύσεων μέσω ίντερνετ; Ίσως δεν χρειάζεται να το πούμε, αλλά πρέπει να αποφύγουμε τεχνολογικούς φετιχισμούς, δεν είναι δυνατόν να δρούμε σαν να βρισκόμασταν ακόμα στο 1871. Αν οι αντισυστημικές δυνάμεις πρόκειται να νικήσουν, θα πρέπει να είναι πιο μοντέρνες από τις υπάρχουσες δυνάμεις.

Η τεχνολογίες υπάρχουν ήδη, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στο πως να τις χρησιμοποιήσουμε ώστε να κάνουμε τις κοινωνίες μας πιο δημοκρατικές. Βέβαια, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα θα ήταν το πως να αντιμετωπίσουμε όσους βγάζουν κέρδος από την υπάρχουσα κατάσταση, δηλαδή την πολιτική και καπιταλιστική ολιγαρχία. Η άμεση δημοκρατία θα εναντιωνόταν με άμεσο τρόπο στα συγκεκριμένα υλικά συμφέροντά τους, και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αντίστασή τους θα ήταν μεγάλη (όπως συμβαίνει και τώρα).


Άμεση δημοκρατία και καπιταλισμός.

Είναι σαφές ότι η άμεση δημοκρατία από μόνη της δεν είναι αυτοσκοπός. Ο αγώνας για μια πιο δημοκρατική κοινωνία θα πρέπει να συνδέεται απαραίτητα με τον αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα, πράγμα που σημαίνει με τον αγώνα ενάντια στον καπιταλισμό. Το να υπάρχει απλά ένα είδος αμεσοδημοκρατικού συστήματος, αλλά ο πλούτος, οι πηγές του και τα ΜΜΕ να παραμένουν στα χέρια της αστικής τάξης και η φιλελεύθερη ηγεμονία τους να παραμένει άθικτη, ούτε θα άλλαζε πολλά ούτε θα ήταν και εφικτό. Ακριβώς όπως η "δημοκρατία" που έχουμε τώρα διαστρέφεται και υπονομεύεται σύμφωνα με τις ανάγκες διατήρησης της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων, θα συνέβαινε το ίδιο και με την άμεση δημοκρατία. Μπορούμε να πάρουμε μια ιδέα αυτού στις περιπτώσεις της Ελβετίας και της Καλιφόρνια, όπου διεξάγονται δημοψηφίσματα αρκετά συχνά, αλλά όπου τα συμφέροντα του κεφαλαίου εξακολουθούν να προστατεύονται αυστηρά μέσω της ιδιοκτησίας των κυρίαρχων ΜΜΕ, της πρόσβασης στα χρήματα για την διενέργεια πολιτικών εκστρατειών κτλ. Έτσι έχουμε δημοψηφίσματα σαν αυτό στην Καλιφόρνια που ψήφισε όχι στην επισήμανση των τροφίμων που περιέχουν προϊόντα ΓΤΟ (γενετικά τροποποιημένων οργανισμών) το 2012 (όπου η εκστρατεία του όχι χρηματοδοτήθηκε γενναιόδωρα από την Monsanto με 45$ εκ) ή η ψήφος ενάντια στην τοποθέτηση ανώτατων ορίων στους μισθούς το 2013 στην Ελβετία (που επίσης βοηθήθηκε από μια λυσσαλέα πολιτική εκστρατεία του πλουσιότερου 1%).

Ο καπιταλισμός, ο οποίος είναι εξ' ορισμού νομιμοποιημένη διαφθορά, είναι ασύμβατος με την πραγματική δημοκρατία. Η διατήρηση μιας μη καπιταλιστικής κοινωνίας, όπως δείχνουν οι απόπειρες οικοδόμησης του σοσιαλισμού τον 20ο αιώνα, είναι επίσης αδύνατη χωρίς την ύπαρξη κάποιου είδους (άμεσης) δημοκρατίας που να αποτρέπει την συγκεντροποίηση της εξουσίας - όπως επίσης πως δεν είναι δυνατόν να έχεις μια μη καπιταλιστική κοινωνία σε μία μόνο χώρα. Έτσι, ο αγώνας για άμεση δημοκρατία συνδέεται απαραίτητα με τον αντικαπιταλισμό, και οι γενικές συνελεύσεις δεν θα πρέπει να επιδιώκονται μόνο σε τοπικές κοινωνίες, δήμους ή χώρες - αλλά επίσης σε υπηρεσίες, εργοστάσια και εταιρίες.

Το πρόβλημα με τη Βοσνία Ερζεγοβίνη είναι ότι η εξέγερση έχει ελάχιστα αντικαπιταλιστικά στοιχεία. Υπάρχουν ασυνείδητα και αυθόρμητα αντικαπιταλιστικά στοιχεία (για παράδειγμα όταν συζητείται το πρόβλημα των ιδιωτικοποιήσεων), αλλά υπάρχει ακόμα πάρα πολύς δρόμος για να υπάρξει ένα συνειδητά αντικαπιταλιστικό κίνημα. Ακόμα κι έτσι όμως, ο αγώνας για άμεση δημοκρατία στη Βοσνία Ερζεγοβίνη δεν σημαίνει πως είναι χάσιμο χρόνου, αφού οι αμεσοδημοκρατικές πρακτικές είναι κατ' ουσίαν μέρος του ευρύτερου αντικαπιταλιστικού αγώνα.

Δεν χρειάζεται να πούμε, ότι το μέλλον δεν μπορεί να προβλεφθεί. Μόλις δύο εβδομάδες νωρίτερα θα ήταν αδύνατον να φανταστεί κανείς γενικές συνελεύσεις να ξεπηδάνε στη Βοσνία Ερζεγοβίνη απ' άκρη σ' άκρη. Αυτή τη στιγμή, θα ήταν εντελώς μη ρεαλιστικό να αναμένει κανείς την γρήγορη ανάπτυξη ενός σταθερού πολιτικού οικοδομήματος που να έχει σαν συστατικό του στοιχείο τις γενικές συνελεύσεις, κάποιο είδος (έστω ανεπίσημης) δημοκρατίας των συνελεύσεων στη Βοσνία Ερζεγοβίνη. Δεν υπάρχει ανάγκη όμως να βιάζουμε τα πράγματα. Ένα βάθεμα της δημοκρατικής διαδικασίας μπορεί να προκύψει εν τω μέσω του αγώνα για κοινωνική και οικονομική δικαιοσύνη, όπως επίσης και η επιμονή στην ανάπτυξη των Ολομελειών δεν σημαίνει ότι άλλες μορφές οργάνωσης (όπως τα μαχητικά συνδικάτα, διάφορες επίσημες ή ανεπίσημες αντισυστημικές πρωτοβουλίες ή ακόμα αντικαπιταλιστικά πολιτικά κόμματα) θα πρέπει να παραβλεφθούν.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν σταματούσε αυτή τη στιγμή ο χρόνος στη Βοσνία Ερζεγοβίνη, πολλά θα είχαν ήδη επιτευχθεί. Θα πρέπει να θυμάται κανείς ότι μεγάλες πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη και ότι οι πραγματικά προοδευτικοί μετασχηματισμοί είναι πάντα επίπονοι και σύνθετοι, με πολλά εμπόδια, παραπατήματα και αποτυχίες. Μια επανάσταση δεν γίνεται μέσα σε μια μέρα, είναι πάνω απ' όλα μια μακρά διαδικασία. Αυτό είναι κάτι που δεν έχουν συνειδητοποιήσει ακόμα πολλοί διαδηλωτές στη Βοσνία Ερζεγοβίνη. Συμβαίνουν σημαντικά πράγματα εκεί. Πράγματα σημαντικά όχι μόνο για τους πολίτες αυτής της χώρας ή της ευρύτερης περιοχής, αλλά για όλο τον κόσμο - σαν έμπνευση και μάθημα για το πως μπορούμε να παλέψουμε για έναν καλύτερο κόσμο.

*Ο Mate Kapović είναι Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Ζάγκρεμπ και Αριστερός πολιτικός ακτιβιστής.

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2014

Η Βοσνία φλέγεται: Μια εξέγερση στην περιφέρεια της Ευρώπης

του Mate Kapović, δημοσιευμένο στις 12 Φλεβάρη 2014 στο http://roarmag.org/1

Με τα ριζοσπαστικά της αιτήματα και τις Γενικές της Συνελεύσεις, η εξέγερση στη Βοσνία Ερζεγοβίνη δείχνει ότι ο παγκόσμιος κύκλος αγώνων των τελευταίων χρόνων απέχει πολύ από το να έχει κλείσει.

Την Παρασκευή, 7 Φλεβάρη, κυβερνητικά κτήρια τυλίχτηκαν στις φλόγες σε ολόκληρη την επικράτεια της Βοσνίας Ερζεγοβίνης. Ο λαός της, αφού έμεινε σιωπηλός για μεγάλο χρονικό διάστημα, αποφάσισε τελικά να μιλήσει. Κι όταν το έκανε αυτό, αυτά που βγήκαν από το στόμα του δεν ήταν απλές λέξεις - ήταν μια κραυγή. Ήταν φωτιά, πέτρες και σκληρές συγκρούσεις με την αστυνομία. Η πιο εντυπωσιακή και συνάμα συμβολική εικόνα ήταν αυτή που απεικόνιζε ένα φλεγόμενο κυβερνητικό κτήριο στην Τούζλα, την πόλη όπου  άρχισαν  όλα, με ένα σύνθημα γραμμένο με σπρέι στον τοίχο του, "Θάνατος στον εθνικισμό". Από την στιγμή που ο εθνικισμός είναι εδώ και χρόνια το αγαπημένο αποκούμπι των πολιτικών ελίτ της χώρας, που τον χρησιμοποιούν για να δικιολογήσουν την πολιτική και οικονομική τους καταπίεση, επρόκειτο περί ενός μηνύματος ιδιαιτέρως ισχυρού.

Πρωθυπουργοί των καντονιών της Βοσνίας Ερζεγοβίνης άρχισαν ο ένας μετά τον άλλον να υποβάλλουν τις παραιτήσεις τους. Την Κυριακή, 9 Φλεβάρη, ο πρωθυπουργός την Κροατίας Ζόραν Μιλάνοβιτς πήγε στο Μόσταρ - μια πόλη της Βοσνίας Ερζεγοβίνης με μεγάλο Κροατικό πληθυσμό -για να συναντηθεί με τους εκεί Κροάτες ηγέτες, ενώ ο πρόεδρος της Σερβοβοσνιακής Δημοκρατίας, Μίλοραντ Ντόντικ, καλούνταν στη Σερβία για να συναντηθεί με τον πρώτο αντιπρόεδρο Αλεξάντερ Βούκιτς (τον ανεπίσημο ηγέτη της Σερβίας). Οι λόγοι ξεκάθαροι. Οι πολιτικές ελίτ τόσο στη Σερβία όσο και στην Κροατία φοβούνται, ανάμεσα στα άλλα, ότι αυτό που ορισμένοι ήδη αποκαλούν "Βοσνιακή Επανάσταση" μπορεί να περάσει τα σύνορα και να εξαπλωθεί στις χώρες τους.

Εκρηκτικός θυμός.

Η οικονομική κατάσταση στη Βοσνία Ερζεγοβίνη είναι αδιαμφισβήτητα τραγική. Η χώρα ήταν κάποτε γνωστή για τα πολλά της εργοστάσια και την ισχυρή της εργατική τάξη - ακόμα και ο θυρεός της πρώην Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Βοσνίας Ερζεγοβίνης (μέρος της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας) απεικόνιζε καμινάδες εργοστασίων. Τώρα, πολλά από αυτά τα εργοστάσια είναι κλειστά, τα υπόλοιπα έχουν ιδιωτικοποιηθεί και έχουν είτε περάσει στα χέρια ξένων ομίλων, είτε στα χέρια μιας νεοσχηματισθείσας καπιταλιστικής τάξης. Σε αρκετά από αυτά οι εργάτες δουλεύουν χωρίς να πληρώνονται τους μισθούς τους (πράγμα μάλλον σύνηθες στη μετα-Γιουγκοσλαβική οικονομία). Η ανεργία στη χώρα κυμαίνεται στο 45%. Οι γειτονικές Κροατία και Σερβία δεν βρίσκονται στην ίδια άσχημη κατάσταση, παρ' όλα αυτά οι ελίτ τους έχουν πολλά για τα οποία πρέπει να ανησυχούν επίσης, καθώς κι εκεί η γενική κατάσταση απέχει πολύ από το να είναι ικανοποιητική. Για παράδειγμα, οι ανεργία των νέων στην Κροατία αγγίζει το 53% και υπολείπεται μόνον αυτών σε Ελλάδα και Ισπανία σε χώρες μέλη της ΕΕ.

Η εκρηκτική και σε ορισμένες περιπτώσεις ιδιαίτερα βίαιη εξέγερση στη Βοσνία Ερζεγοβίνη είχε σίγουρα τα δικά της τοπικά γενεσιουργά αίτια - ακραία φτώχεια, τεράστιες ανισότητες, έναν πελώριο γραφειοκρατικό μηχανισμό και τους πολιτικούς υπαλλήλους της αστικής τάξης στην κορυφή. Παρ' όλα αυτά, η εξέγερση αποτελεί επίσης οργανικό κομμάτι των εξεγέρσεων που έχουν λάβει χώρα διεθνώς τα τελευταία χρόνια. Μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης το 2008 και μερικά χρόνια αρχικού σοκ, ένα κύμα μεγάλων διαδηλώσεων και εξεγέρσεων ξεκίνησε το 2011 με την Αραβική Άνοιξη, τους "indignados" στην Ισπανία και το κίνημα "Occupy Wall Street" στις ΗΠΑ. Τον τελευταίο χρόνο είδαμε μεγάλες εξεγέρσεις σε Βραζιλία και Τουρκία. Το κύμα αυτό δεν άφησε ανεπηρέαστη την πρώην Γιουγκοσλαβία.

Ήδη από το 2011, τον Μάρτη, υπήρξαν μεγάλες διαδηλώσεις οργανωμένες μέσω Facebook στην Κροατία που διήρκεσαν έναν ολόκληρο μήνα. Αν και αρκετά ετερογενείς πολιτικά, στα πλαίσιά τους διατυπώθηκαν ανοιχτά αντικαπιταλιστικά συνθήματα για πρώτη φορά σε κινητοποιήσεις σε χώρα της πρώην Γιουγκοσλαβίας, και οι διαδηλώσεις έμοιαζαν με αρκετούς τρόπους στους "indignados" της Ισπανίας και το "Occupy Wall Street" των ΗΠΑ, μοιραζόμενες με αυτές ξεκάθαρα το ίδιο πνεύμα. Το 2012-2013, η Σλοβενία σείστηκε από μια λαϊκή "Σλοβένικη εξέγερση" που επηρέασε ευρύτατα τον δημόσιο διάλογο στην χώρα και σηματοδότησε την άνοδο νέων πολιτικών δυνάμεων (όπως η δυνητικά πολλά υποσχόμενη "Πρωτοβουλία για το Δημοκρατικό Σοσιαλισμό"). Το 2014, ΄ήταν η σειρά της Βοσνίας Ερζεγοβίνης. Μπορεί να ήταν οι τελευταίοι που απάντησαν, αλλά η απάντησή τους ήταν η πιο ηχηρή από όλες.

Μια κοινωνική εξέγερση.

Από τη στιγμή που ξεκίνησε η εξέγερση, σχεδόν όλοι οι αναλυτές επέμειναν ότι ήταν αναπόφευκτη και πως ήταν σίγουροι εξ αρχής πως κάτι τέτοιο θα συνέβαινε αργά ή γρήγορα. Φυσικά, αυτό δεν είναι αλήθεια. Αν και η κατάσταση στη Βοσνία Ερζεγοβίνη ήταν όντως καταστροφική, πριν από όλα αυτά οι περισσότεροι αναλυτές θα είχαν ισχυριστεί πως αυτού του είδους η εξέγερση ήταν αδύνατη επειδή οι άνθρωποι ήταν παθητικοί, αδρανείς και διαιρεμένοι από τον εθνικισμό. Αλλά, όπως συμβαίνει αρκετές φορές, υπήρξε μια σπίθα που έβαλε στον κάμπο φωτιά και οι εξελίξεις υπήρξαν καταιγιστικές έπειτα από αυτό.

Η εξέγερση ξεκίνησε στην Τούζλα, στα βορειοανατολικά της χώρας, μια πόλη με μακρά αριστερή και εργατική παράδοση. "Μια διαφορετική πόλη", όπως λεγόταν συχνά, μιας και ο εθνικισμός ποτέ δεν μπόρεσε να βρει ισχυρό πάτημα εκεί, σε αντίθεση με την υπόλοιπη χώρα. Δεν είναι να απορεί κανείς λοιπόν που αυτή η πόλη βρέθηκε στο επίκεντρο των εξελίξεων. Στην Τούζλα, οι εργάτες μιας σειράς ιδιωτικοποιημένων εργοστασίων (όπως τα Dita, Polihem και Konjuh) διαδήλωναν με διάφορα αιτήματα εδώ και καιρό. Παρ' όλα αυτά, την Τετάρτη, 5 Φλεβάρη, ενώθηκαν μαζί τους η νεολαία της πόλης,οι άνεργοι και άλλοι άνθρωποι - έτσι οι διαδηλώσεις άρχισαν να κλιμακώνονται ταχύτατα και επεκτάθηκαν και στο υπόλοιπο της χώρας. Οι πιο σημαντικές από αυτές έλαβαν χώρα στην Τούζλα, το Σαράγιεβο, τη Ζένιτσα, το Μόσταρ και το Μπίχατς, που είναι από τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, με τις περισσότερες βίαιες συγκρούσεις και εμπρησμούς να λαμβάνουν χώρα την Παρασκευή 7 Φλεβάρη.

Οι διαδηλώσεις ήταν σαφώς αυθόρμητες και είχαν κατά βάση κοινωνικά αιτήματα. Πολλοί διαδηλωτές ισχυρίστηκαν πως απλά δεν είχαν τίποτα να φάνε, πως ήταν άνεργοι για χρόνια και εξέφρασαν τη βαθιά καταδίκη τους για την εγκληματική πολιτική και οικονομική ελίτ. Αν και η εξέγερση έλαβε χώρα κυρίως σε περιοχές της Βοσνίας που κατοικούνται από μουσουλμάνους Βόσνιους (πράγμα που Κροάτες και Σέρβοι εθνικιστές σημείωσαν γρήγορα με μεγάλη χαρά) η εξέγερση ήταν σαφώς - αν παραβλέψει κανείς κάποιες προβοκάτσιες, κάποια σαμποτάζ και μεμονωμένες περιπτώσεις ανθρώπων - μια κοινωνική και όχι μια εθνικιστική εξέγερση. Φυσικά, όπως συμβαίνει συχνά, οι διαδηλώσεις είναι αρκετά ετερογενείς, με μεγάλο αριθμό οπαδών ομάδων ποδοσφαίρου να συμμετέχουν στις μαχητικές δράσεις των κινητοποιήσεων. Σήμερα, οι διαδηλώσεις συνεχίζονται σ' εκείνες τις περιοχές της χώρας όπου οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούν το κύριο στοιχείο του πληθυσμού, υπάρχει όμως και ένας αριθμός εξαιρέσεων. Στο Μόσταρ, μια πόλη στα νοτιοδυτικά της χώρας, τόσο Κροάτες όσο και Βόσνιοι μουσουλμάνοι συμμετείχαν στον εμπρησμό των αρχηγείων τόσο του Κροατικού όσο και του Βοσνιακού εθνικιστικού κόμματος (HDZ και SDA). Κροατικής καταγωγής ήταν οι διαδηλωτές στο Λίβνο και το Όρασιε, ενώ σερβικής καταγωγής πληθυσμός οργάνωσε μικρότερης κλίμακας διαδηλώσεις και συγκεντρώσεις στο Πρίγεντορ, τη Μπάνια Λούκα, τη Μπιγελίνα και το Ζβόρνικ.

Αν και οι διαδηλώσεις έχουν σαφώς κοινωνικό πρόσημο, το εθνικό ζήτημα, που οι πολιτικές ελίτ χρησιμοποιούν προς όφελός τους (πράγμα όχι εντελώς αβάσιμο στην περίπτωση των Κροατών της Βοσνίας Ερζεγοβίνης), παραμένει ένα σημαντικό πρόβλημα. Πολλοί Κροάτες και Σέρβοι στη Βοσνία Ερζεγοβίνη είναι ακόμα επιφυλακτικοί και φοβούνται πως οι διαδηλώσεις μπορούν να πάρουν διαφορετική πολιτική κατεύθυνση, φέρνοντας για παράδειγμα την ισλαμιστική στροφή της Αιγυπτιακής Επανάστασης (αν και αυτό το σενάριο είναι εξαιρετικά απίθανο στην περίπτωση της Βοσνίας Ερζεγοβίνης). Αυτός ο φόβος τροφοδοτείται με ζήλο από τις πολιτικές ελίτ και τα ΜΜΕ, που προσπαθούν να αποτρέψουν τις διαδηλώσεις στις Κροατικές και Σερβικές περιοχές της Βοσνίας Ερζεγοβίνης. Σ' αυτό το πλαίσιο, ένα ευρύ φάσμα θεωριών συνωμοσίας κέρδισε κάποιους υποστηρικτές. Έτσι, οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι εθνικιστές και πολιτικοί ισχυρίζονται πως όλα αυτά είναι μια συνωμοσία που στρέφεται εναντίον τους, οι Κροάτες εθνικιστές και πολιτικοί ισχυρίζονται πως η συνωμοσία έχει σαν στόχο αυτούς, ενώ οι Σέρβοι εθνικιστές και πολιτικοί διακηρύττουν πως η συνωμοσία στοχεύει αυτούς. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι Κροάτες και Σέρβοι εθνικιστές διανοούμενοι συνεργάζονται σιωπηρά με τα ΜΜΕ σε μια απελπισμένη προσπάθεια από μεριάς τους να αποδείξουν πως έχουμε να κάνουμε με μια "Άνοιξη" αποκλειστικά των Βόσνιων μουσουλμάνων.

Πέρα από εθνικιστικές διεκδικήσεις.

Παρ' όλα αυτά, δεν πέφτουν όλοι στα δίχτυα της εθνικιστικής προπαγάνδας. Για παράδειγμα, ένα συνδικάτο στο Ντρβαρ (η πλειοψηφία των μελών του οποίου είναι σερβικής εθνικότητας) δήλωσε την υποστήριξή του στους - κατά κύριο λόγο Κροάτες - διαδηλωτές στο Λίβνο. Επίσης, ο σύνδεσμος των βετεράνων πολέμου του σερβικού κομματιού της χώρας πίεσε ανοιχτά τον πρόεδρό του Μίλοραντ Ντόντικ να ασχοληθεί με τα κοινωνικά προβλήματα, την αδικία και τα εγκλήματα των ιδιωτικοποιήσεων. Παρ' όλα αυτά, στην Μπιγελίνα (στον σερβικό τομέα της Βοσνίας Ερζεγοβίνης) οι διαδηλωτές που υποστήριζαν την εξέγερση βρέθηκαν αντιμέτωποι με αντι-διαδήλωση Σέρβων εθνικιστών. Το ίδιο συνέβει κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης αλληλεγγύης στην πρωτεύουσα της Σερβίας, το Βελιγράδι (την ίδια στιγμή, το συνδικάτο των αστυνομικών της Σερβίας διακήρυξε πως στην περίπτωση που οι διαδηλώσεις περάσουν τα σύνορα και επεκταθούν στη Σερβία, αυτοί δεν θα δράσουν ενάντια στους διαδηλωτές). Στην Κροατία πάντως, ακτιβιστές τόσο της Αριστεράς όσο και της Δεξιάς διοργανώνουν διαδηλώσεις τις επόμενες μέρες λαμβάνοντας αφορμή από όσα συμβαίνουν στην άλλη μεριά των συνόρων.

Η κατάσταση στη Βοσνία Ερζεγοβίνη παραμένει τεταμένη. Κάποιοι διανοούμενοι και κάποια δημόσια πρόσωπα που πρόσκεινται στην Αριστερά δηλώνουν την υποστήριξή τους στις κινητοποιήσεις, αλλά τα περισσότερα ΜΜΕ και το σύνολο της πολιτικής τάξης είναι ενωμένα εναντίον τους. Υπάρχουν πολλές εθνικιστικές κραυγές, θεωρίες συνωμοσίας, πλαστές διακηρύξεις, ψευδείς δηλώσεις, κατασκευασμένα ρεπορτάζ και ιστορίες. Οι ελίτ και οι καθεστωτικοί διανοούμενοι προσπαθούν όσο μπορούν να διατηρήσουν το υπάρχον status quo. Παρ' όλα αυτά υπάρχει μεγάλη σύγχυση σε φιλελεύθερους, συντηρητικούς και εθνικιστικούς κύκλους. Η λογική του καθεστωτικού γραφειοκρατικού μηχανισμού δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους εξελίξεις από τη στιγμή που δεν μπορεί να αντιληφθεί την εργατική τάξη, τους ανέργους και τους φτωχούς σαν ενεργό πολιτικό υποκείμενο. Θα πρέπει να προσθέσουμε σε αυτό τις συνήθεις μικροαστικές ηθικολογίες για καμμένα κτήρια, "χούλιγκαν", αχρείαστη βία κτλ. Οι φιλελεύθεροι και οι συντηρητικοί κάνουν έκκληση για "ειρηνικές και αξιοπρεπείς" διαδηλώσεις, παρά το προφανές γεγονός ότι χωρίς τη βία τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε συμβεί, και παρά το γεγονός ότι ο συντονισμός μεταξύ ΜΜΕ και πολιτικών ελίτ έδειξε ξεκάθαρα τι εξυπηρετούν η αστική δημοκρατία και η "ελευθεροτυπία" της: την υπεράσπιση ταξικών προνομίων.

Όπως πάντα τα ΜΜΕ επαναλαμβάνουν συνεχώς ότι οι διαδηλωτές δεν ξέρουν τι κάνουν, ότι δεν έχουν ξεκάθαρους στόχους και πολιτικό πρόγραμμα. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Για παράδειγμα, οι εργάτες και οι διαδηλωτές της Τούζλα - που είναι πιο προοδευτικοί και πολιτικά συνεκτικοί και κατανοητοί - απαίτησαν μεγαλύτερη εξίσωση μισθών, υγειονομική περίθαλψη για τους εργάτες, νομική δράση εναντίον των οικονομικών εγκλημάτων, την κατάσχεση του πλούτου που αποκτήθηκε παράνομα, την επανεξέταση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των εργοστασίων Dita, Polihem, Poliolhem, Gumara και Konjuh, την εθνικοποίηση εργοστασίων και την επανεκκίνηση της παραγωγής υπό εργατικό έλεγχο, την περικοπή των προνομίων των πολιτικών ελίτ κτλ. Φυσικά, είναι δύσκολο να πει κανείς πως αυτό το "νεογέννητο" πολιτικό πρόγραμμα θα εξελιχθεί και ποια από τα σημεία του είναι απλές ρητορείες.

Η "Ολομέλεια" της Τούζλα.

Από τις πιο ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές πτυχές των κινητοποιήσεων αποτελεί η εμφάνιση στην Τούζλα - στην καρδιά την εξέγερσης, όπου η πρώην κυβέρνηση υπέβαλλε την παραίτησή της μερικές μέρες νωρίτερα - μιας επαναστατικής οργανωτικής δομής με την ονομασία "Η Ολομέλεια". Αυτή η ολομέλεια (ή γενική συνέλευση) προσομοιάζει αρκετά στα αρχικά ρωσικά σοβιέτ. Οι διαδηλωτές την χρησιμοποιούν για να φτάσουν σε συλλογικές αποφάσεις και διεκδικήσεις με αμεσοδημοκρατικό τρόπο. Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως η ιδέα της ολομέλειας, σαν πολιτικό σώμα για δημοκρατική λήψη αποφάσεων, προέρχεται από το κύμα φοιτητικών καταλήψεων στην Κροατία το 2009, ενώ το ίδιο το Κροατικό φοιτητικό κίνημα πήρε την ιδέα από αυτό του Βελιγραδίου το 2006. Με άλλα λόγια, πρόκειται για ένα ωραίο παράδειγμα συνεργασίας και αμοιβαίας έμπνευσης αριστερών ακτιβιστών στην περίοδο μετά την διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Οι διαδηλωτές στην πρωτεύουσα Σαράγιεβο και στην πόλη της Ζένιτσα προσπαθούν τώρα κι αυτοί να οργανώσουν τις δικές τους Ολομέλειες.

Μερικά από τα αιτήματα της Ολομέλειας της Τούζλα, που έγιναν αποδεκτά από τα απομεινάρια της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν ο σχηματισμός μιας νέας μεταβατικής κυβέρνησης στο Καντόνι, που θα αποτελείται από υποψήφιους που θα προταθούν από το λαό της περιοχής αλλά θα αποκλείουν ανθρώπους που ήδη εκτέθηκαν ανεπανόρθωτα λαμβάνοντας μέρος στις προηγούμενες κυβερνήσεις ή όντας μέλη των παλιών πολιτικών κομμάτων. Η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση θα πρέπει επίσης να έχει πολύ χαμηλότερους μισθούς και καθόλου πρόσθετα προνόμια. Η Ολομέλεια είναι ανοιχτή στον οποιονδήποτε ώστε να συμμετάσχει, να συζητήσει και να ψηφίσει, εκτός από τα μέλη των παλιών κομμάτων και της κυβέρνησης (καθιστώντας την έτσι ουσιαστικά μια μορφή "δικτατορίας του προλεταριάτου", αν μιλήσουμε με ταξικούς όρους). Φυσικά, ενώ αυτού του είδους η δημοκρατική λήψη αποφάσεων είναι εξαιρετικά αξιέπαινη, προς το παρόν φαίνεται να αποτελεί προσωρινό φαινόμενο, που θα μπορούσε να συναντήσει μεγάλες δυσκολίες σε μια απόπειρα να εφαρμοστεί σε ολόκληρη την πόλη (ή το Καντόνι). Η ολομέλεια της Τούζλα της Δευτέρας 10 Φλεβάρη είχε, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, 200 παρόντες, τη στιγμή που ο πληθυσμός της Τούζλα είναι 130.000 κάτοικοι.

Ξεπερνώντας τη στενότητα αντιλήψεων.

Είναι αδύνατον να προβλέψει κανείς πως θα εξελιχθούν αυτά τα γεγονότα στο μέλλον. Ένα πράγμα είναι σίγουρο όμως: η Βοσνία Ερζεγοβίνη (και ολόκληρη η περιοχή) δεν θα είναι ίδια μετά από αυτά. Θα μπορούσε κανείς να πει πως ήδη έχουν επιτευχθεί πολλά (τουλάχιστον σε συμβολικό επίπεδο), ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη του το γεγονός ότι στη Βοσνία Ερζεγοβίνη - αλλά και γενικότερα στην πρώην Γιουγκοσλαβία - δεν υπάρχουν μαζικές οργανώσεις της Αριστεράς. Τώρα, μετά από μια εβδομάδα διαδηλώσεων, οι λαϊκές αντιλήψεις και ο δημόσιος διάλογος έχουν μόλις αρχίσει να αλλάζουν. Η ελίτ σίγουρα θα φοβάται περισσότερο το λαό στο μέλλον, κι όχι μόνο στη Βοσνία Ερζεγοβίνη. Μπορεί κανείς να ελπίσει πως όλα αυτά θα τροφοδοτήσουν τον σχηματισμό και την ανάπτυξη προοδευτικών δυνάμεων και δομών σε όλη τη χώρα.

Οι δραματικές εξελίξεις της τελευταίας βδομάδας έχουν προκαλέσει μεγάλη αναταραχή τόσο σε ολόκληρη τη χώρα όσο και στους γείτονές της. Στη Δύση όμως, τα γεγονότα αυτά μέχρι στιγμής κατά κανόνα αγνοούνται. Ενώ τα διεθνή ΜΜΕ αφιερώνουν όλη τους την προσοχή στην Ουκρανία, όπου η ΕΕ και οι ΗΠΑ έχουν πολύ μεγάλα συμφέροντα, η κοινωνική αναταραχή στη Βοσνία Ερζεγοβίνη (που είναι ομολογουμένως, μια πολύ μικρότερη χώρα), ως επί το πλείστον περνά απαρατήρητη. Σαφώς, η εξέγερση των εργαζομένων και των ανέργων δεν αποτελεί θετική εξέλιξη στα μάτια στου νεοφιλελεύθερου status quo της Ευρώπης,  ειδικά από τη στιγμή που η γειτονική Κροατία αποτελεί το νεότερο κράτος-μέλος της ΕΕ. Αυτό που είναι περίεργο όμως, είναι το γεγονός πως και η Ευρωπαϊκή Αριστερά παραμένει επίσης σε μεγάλο βαθμό σιωπηρή. Αυτό δεν είναι ιδιαίτερα αξιέπαινο για μια πολιτική δύναμη που αρέσκεται να επικαλείται τον διεθνισμό της.

Η Αριστερά στις αναπτυγμένες χώρες της Δύσης θα πρέπει να δουλέψει σκληρά για να ξεπεράσει τη δική της "στενότητα αντιλήψεων". Ο Αριστερός διεθνισμός και η παγκόσμια αλληλεγγύη δεν μπορούν να είναι ασκήσεις επί χάρτου, πρέπει να γίνονται και πράξη. Οι ριζοσπαστικές και προοδευτικές δυνάμεις στην Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική δεν πρέπει απλά να αυτοϊκανοποιούνται αναλωνώμενες σε "επιλεγμένα θέματα" του δικού τους άμεσου περιβάλλοντος. Δεν έχει να κάνει μόνο με το γεγονός ότι ο λαός της Βοσνίας Ερζεγοβίνης χρειάζεται διεθνή υποστήριξη, έχει να κάνει επίσης με το γεγονός ότι η εξέγερσή του αποτελεί μια ενδιαφέρουσα και σημαντική εξέλιξη για την Αριστερά διεθνώς. Δείχνει ότι ο παγκόσμιος κύκλος αγώνων που ξεκίνησε το 2011 παραμένει ζωντανός.

*Ο Mate Kapović είναι Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Ζάγκρεμπ και Αριστερός πολιτικός ακτιβιστής.
Template developed by Confluent Forms LLC; more resources at BlogXpertise